
Samochody autonomiczne a odpowiedzialność prawna – kto ponosi winę w przypadku wypadku?
Rozwój technologii autonomicznych pojazdów budzi nie tylko fascynację, lecz także szereg pytań o odpowiedzialność prawną za ich działania.
Przy stale rosnącej liczbie samochodów na drogach nietrudno o kolizję czy wypadek. Taka sytuacja może przydarzyć się nawet najlepszemu kierowcy. Warto zatem wiedzieć, jak w takiej sytuacji się zachować i co zrobić z uszkodzonym samochodem. Istnieje kilka możliwych rozwiązań – najkorzystniejszą z dostępnych opcji często okazuje się bezgotówkowa naprawa powypadkowa. Co kryje się za tym zagadnieniem, na czym polega procedura i co warto wiedzieć? Zapraszamy do lektury!
Bezgotówkowa naprawa samochodu to usługa oferowana przez serwisy zajmujące się likwidacją szkód komunikacyjnych. Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość naprawy różnego rodzaju uszkodzeń powstałych w wyniku wypadku bez konieczności ponoszenia bezpośrednich wydatków związanych z konkretnym zdarzeniem. Jest to alternatywa dla tradycyjnego modelu, w którym poszkodowany musiał pokryć wszystkie wydatki związane z serwisem i naprawą pojazdu, a dopiero później mógł ubiegać się o zwrot kosztów do ubezpieczyciela.
W modelu bezgotówkowym cały proces przebiega z pominięciem roli poszkodowanego. Taka forma rozliczeń polega na pokryciu wszystkich kosztów napraw przez serwis. Dzięki temu można zmniejszyć obciążenie finansowe dla poszkodowanego, jednocześnie oferując szybszy i mniej stresujący proces naprawy pojazdu po wypadku lub kolizji.
Bezgotówkowa naprawa samochodu po wypadku lub kolizji oferuje szereg zalet i udogodnień, które sprawiają, że jest to niezwykle atrakcyjna opcja dla szerokiego grona kierowców. Niewątpliwie jedną z głównych zalet tego rozwiązania jest duża wygoda i spora oszczędność czasu. Właściciel pojazdu nie musi martwić się o natychmiastowe pokrycie kosztów napraw w warsztacie. Dodatkowo kierowcy mogą liczyć na wysoki standard usług – tego typu rozwiązania są przeważnie oferowane przez sieci serwisowe, które są w stanie skutecznie dobrać punkt w najdogodniejszej lokalizacji.
Przy wyborze takiej usługi należy jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które mogą mieć wpływ na efekty naprawy powypadkowej. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, czy wybrana sieć serwisowa korzysta z oryginalnych części zamiennych. Istotny jest również zakres realizowanych usług – na najlepsze rezultaty można liczyć w warsztatach, które zajmują się kompleksowymi naprawami, od prac lakierniczych, przez mechanikę, aż po elektronikę samochodową. Dzięki temu nawet przy poważnych usterkach będzie można szybko wrócić na drogę i cieszyć się pełną sprawnością swojego pojazdu.
Aby móc skorzystać z opcji bezgotówkowej naprawy powypadkowej, należy spełnić określone warunki. Przede wszystkim najważniejsze jest posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia przez obie strony zdarzenia. OC sprawcy będzie w takich przypadkach kluczowe dla bezproblemowego załatwienia sprawy. W niektórych przypadkach istnieje również możliwość skorzystania z opcji bezgotówkowej naprawy po wypadku lub kolizji za pośrednictwem polisy AC (autocasco).
Oprócz tego konieczne jest zgromadzenie i przedstawienie wszystkich niezbędnych dokumentów związanych z wypadkiem lub kolizją. Będzie to m.in. protokół z miejsca zdarzenia czy dokumentacja zdjęciowa zaistniałych uszkodzeń. Dzięki temu można zapewnić sobie szybkie, poprawne przetworzenie zgłoszenia i sprawne uruchomienie procesu naprawy. Pozostałe zadania są w większości realizowane przez sieć serwisową – mowa przede wszystkim o opłaceniu szkód z ubezpieczenia.
Proces zgłaszania szkody, a tym samym uruchamiania naprawy bezgotówkowej, jest bardzo istotnym etapem dla każdego właściciela pojazdu, który uległ wypadkowi lub ucierpiał podczas kolizji. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest zgłoszenie szkody do wybranej firmy. Najlepszym wyborem przeważnie są sieci serwisowe, które oddają do dyspozycji klienta punkty w różnych miejscach Polski. Kontakt w tej sprawie może odbyć się za pośrednictwem Internetu, rozmowy telefonicznej lub bezpośrednio w serwisie naprawczym. Następnie może być potrzebne przedstawienie dokumentacji związanej ze zdarzeniem. Będzie to np. raport policyjny, zdjęcia powstałych uszkodzeń, a w niektórych przypadkach także szczegółowe oświadczenia stron uczestniczących w zdarzeniu.
Po zgłoszeniu szkody w centrali sieci rozpoczyna się proces wyboru warsztatu samochodowego. Korzystając z sieci serwisowej, można liczyć na pełne wsparcie w tej kwestii. Następnie warsztat przygotowuje szczegółową wycenę naprawy, która musi być zatwierdzona przez towarzystwo ubezpieczeniowe – warto przy tym jednak pamiętać, że kierowca w żadnym momencie nie musi pokrywać szkody płatnością gotówkową.
W przypadku naprawy bezgotówkowej warsztat realizujący usługę działa w oparciu o wycenę zaakceptowaną przez towarzystwo ubezpieczeniowe. To właśnie ubezpieczyciel decyduje, z jakiego rodzaju części zostanie wykonana naprawa. Do dyspozycji są zazwyczaj trzy kategorie:
Warto przy zgłoszeniu szkody dopytać, z jakich części planowana jest naprawa, i ewentualnie zażądać użycia oryginałów – szczególnie w przypadku nowego lub wartościowego pojazdu.
Po zakończeniu naprawy warsztat kontaktuje się z właścicielem pojazdu w celu ustalenia terminu odbioru. Przed podpisaniem protokołu odbioru warto dokładnie obejrzeć samochód i sprawdzić:
Jeśli zauważysz nieprawidłowości, zgłoś je od razu – najlepiej jeszcze przed podpisaniem odbioru auta. W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody nie ponosisz kosztów naprawy, ale masz pełne prawo domagać się jakości usługi na najwyższym poziomie.
Szkoda całkowita ma miejsce wtedy, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku lub ubezpieczyciel uzna, że naprawa nie jest ekonomicznie uzasadniona. Przy OC granicą zazwyczaj jest 100% wartości rynkowej pojazdu, natomiast w przypadku AC może to być już 70–80% tej wartości – zależnie od zapisów w umowie.
Po stwierdzeniu szkody całkowitej:
Warto pamiętać, że decyzję o szkodzie całkowitej można kwestionować, np. przedstawiając alternatywną wycenę naprawy lub wartość pojazdu.
Po kolizji kierowca ma do wyboru dwa modele likwidacji szkody:
Wybór zależy od Twoich preferencji, dostępnego czasu i zakresu uszkodzeń. Jeśli zależy Ci na czasie, komforcie i jakości – model bezgotówkowy jest najczęściej lepszym rozwiązaniem.
Czas trwania całego procesu, od zgłoszenia szkody do rozpoczęcia naprawy, może być różny i zależeć od wielu czynników. Wśród nich można wymienić np. skomplikowanie szkody i rozległość uszkodzeń, szybkość działania serwisu, dostępność części zamiennych a także obciążenie wybranej placówki w danym czasie. Warto jednak pamiętać, że nadrzędną rolą firm oferujących takie usługi jest zapewnienie sprawnego i efektywnego procesu naprawy powypadkowej. Dzięki temu można liczyć na jak najszybsze odzyskanie w pełni sprawnego pojazdu.
Pamiętaj, że to Ty wybierasz serwis, który naprawi Twój samochód i masz całkowitą dowolność w tej kwestii, wybierz więc świadomie miejsce, które uszanuje Twoje prawa, Twój czas i pieniądze.
Zajmiemy się kompleksowo obsługą Twojego zgłoszenia i naprawimy uszkodzony pojazd. Nasza pomoc jest bezpłatna!
Wystarczy jeden telefon i Twoją sprawą zajmą się profesjonaliści. Jesteśmy dla Ciebie dostępni 24/7!
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.