W grupie siła
Obecna sytuacja rynkowa sprawia, że serwisy blacharsko-lakiernicze znajdują się w nieciekawym położeniu. Przyczyn i powodów jest wiele, ale niewątpliwie jednym z nich jest duża konkurencja wśród warsztatów, które budując się jak najmniejszym kosztem, często bez zachowania minimalnych standardów, proponują coraz niższe ceny. Trend ten powoduje notoryczny spadek marży w serwisach, które starają się zachować odpowiedni poziom usług. Kolejnym, nieomal odwiecznym już problemem jest współpraca z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, które coraz więcej wymagają i coraz mniej chcą płacić za usługi serwisów. Dodatkowo w ostatnim czasie kłopotliwe stało się także pozyskanie nowego, wykwalifikowanego personelu, szczególnie dobrych lakierników i blacharzy. Również biura obsługi klientów muszą się rozrastać i są obarczone coraz większą ilością pracy i obowiązków.
Dobre serwisy blacharsko-lakiernicze mają też utrudnione pozyskanie Klientów, zwłaszcza tych indywidualnych, którzy są często ”sterowani” przez ubezpieczycieli do likwidacji szkód w konkretnych serwisach – z reguły tych, w których dane towarzystwo ma wynegocjowane najkorzystniejsze dla siebie warunki biznesowe. Klienci często nie wiedzą, że mają wybór i sami mogą zdecydować, do którego warsztatu pojechać w celu jak najlepszego naprawienia uszkodzonego samochodu. Ponadto w przypadku zgody klienta na wypłatę gotówkową i naprawę, wybór warsztatu najtańszego, gdzie często na technologię naprawy, a przez to bezpieczeństwo schodzi na drugi plan, co również bardzo ogranicza rozwój serwisów dbających o zachowanie standardów i jakości naprawy. Współpraca z Klientami flotowymi, także często pozostawia wiele do życzenia w związku z wysoko postawioną poprzeczką ustawioną przez rynek.
Prawda jest więc taka, że działającemu niezależnie i lokalnie serwisowi często trudno jest sobie z tym wszystkim poradzić. Nie ma wielu instytucji jednoczących serwisy, które chroniłyby ich prawa, serwis nie może zgłosić się do sąsiedniego serwisu, ponieważ z reguły jest to lokalny konkurent. W Polsce nie istnieje właściwie żadna niezależna sieć blacharsko – lakiernicza z prawdziwego zdarzenia. Można mówić, co prawda, o zrzeszających serwisy zewnętrznych operatorach, Ci jednak skupiają się tylko na pozyskaniu i scentralizowanej obsłudze Klientów kierując ich do serwisów działających w ramach umów o współpracę. Trudno tu, zatem znaleźć realne i szerokie wsparcie, które dla wielu mogłoby być bardzo przydatne.
W innych krajach UE, choćby w Holandii, czy Wielkiej Brytanii zrzeszanie serwisów w sieci poszło o krok dalej i od wielu lat obecne są systemy franczyzowe. W Polsce do tej pory na takich zasadach działają jedynie serwisy mechaniczne np. Bosch Car Services, czy Feu Vert. Według badań przeprowadzonych w 2014 roku przez IBIS (International Bodyshop Industry Symposium) wynikało, że w Unii Europejskiej 18% serwisów jest zrzeszonych w sieci i wykonują one 42% wszystkich napraw, generując przy tym aż 78% całkowitych obrotów. Rzecz w tym, że sieci, o których tu mowa, osiągają takie wyniki głównie dzięki dużej rozpoznawalności i wypracowanej wspólnie renomie, która wynika z usystematyzowanych działań w obszarze wdrożonych systemów jakościowych, na które także w Polsce coraz częściej Klienci zaczynają zwracać uwagę. Niemałą rolę odgrywa tu też centralizacja, wspólny, promowany brand i certyfikacja jakościowa, dzięki której Klienci czują się bezpieczniej.
Odpowiedzią na wskazane powyżej problemy branży, ale także na widoczne w tym zakresie zapotrzebowanie rynkowe jest budowana właśnie, pierwsza w Polsce sieć serwisów blacharsko-lakierniczych oparta na systemie franczyzowym COMPET. Przygotowania do jej uruchomienia trwały prawie 4 lata a wszystko po to, by koncepcja był dopracowana w najdrobniejszych szczegółach i mogła nabrać realnego kształtu.
Podstawowym założeniem COMPET jest utworzenie rozpoznawalnej sieci, zrzeszającej najlepsze i najchętniej wybierane przez Klientów, zarówno flotowych jak i indywidualnych, serwisy w Polsce, które będą mogły utrzymać jak najwyższą rentowność. Serwisy COMPET będą się wyróżniać na rynku nie tylko ze względu na wspólny brand, ale także najwyższą, gwarantowaną jakością napraw i obsługi klientów i kontrahentów. Każdy potencjalny franczyzobiorca przed dołączeniem do grupy musi bowiem przejść audyt certyfikacyjny TUV Rhainland oraz audyt kwalifikacyjny COMPET. O ile ten pierwszy skupia się na stronie technicznej funkcjonowania serwisu np.: na posiadanym sprzęcie i wyposażeniu na hali, przestrzeganiu technologii a przez to, zapewnieniu najwyższej jakości i bezpieczeństwa wykonanej naprawy, o tyle ten drugi obejmuje stronę zarządzania, organizacji oraz procesów biznesowych i jakościowych funkcjonujących w całym serwisie w celu określenia obszarów deficytowych, do dalszej optymalizacji i doskonalenia. Audyt COMPET pozwala zarówno na wyznaczenie punktu „0”, jak i na wskazanie, w jakich aspektach trzeba danemu serwisowi pomóc, by osiągnąć odpowiedni poziom biznesowy (rentowność) i jakościowy (standardy).
Zespół budujący Compet składa się z ludzi działających na rynku motoryzacyjnym od kilkunastu lat, którzy mają szeroką wiedzę praktyczną, dzięki czemu są w stanie realnie wesprzeć serwisy praktycznie w każdym aspekcie.
W związku z tym, że założeniem sieci jest najwyższa i ujednolicona jakość usług, serwisy w ramach współpracy otrzymują najlepsze na rynku narzędzie informatyczne, na którym można oprzeć właściwie pracę całego serwisu. System ServiceFlow wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest pierwszym i jedynym narzędziem dostępnym teraz na rynku, które jest stworzone od podstaw przez praktyków, tylko na potrzeby serwisu blacharsko-lakierniczego. Pozwala on na przeprowadzenie każdego zlecenia od A do Z, zarządzanie samochodami zastępczymi, komunikację z różnymi podmiotami, a także na szeroko rozumianą kontrolę od strony zarządzającego serwisem, dzięki generowanym automatycznie codziennym raportom. Wspomaga codzienną pracę, m.in. dzięki personalizacji ścieżek obsługi różnych klientów ze względu na ich specyficzne wymagania, jak i zaczytanym jednolitym, praktycznym, jasnym procedurom i instrukcjom postępowania oraz wzorom dokumentów. Z systemem zsynchronizowana jest aplikacja na smartfony, która pod wieloma względami wspomaga komunikację z Klientami oraz pracę załogi warsztatu. System oferuje także szereg innych ciekawych i przydatnych rozwiązań, a wszystko po to, by w jak największym stopniu usprawnić komunikację i szybkość pracy.
Ponadto franczyzodawca COMPET oferuje wsparcie dla serwisów w bardzo szerokim zakresie. W ramach sieci organizowane będą szkolenia dla pracowników, nie tylko dla pracowników biura, ale także dla lakierników i blacharzy, o których często się zapomina. COMPET działa też, jako grupa zakupowa, dzięki której serwisy mogą otrzymują korzystne warunki zakupu lakierów, części, odzieży roboczej oraz wielu innych niezbędnych narzędzi do funkcjonowania serwisów. Zespół COMPET pełni też rolę doradczą, dzieli się własnymi doświadczeniami z własnych serwisów prowadzonych w ramach grupy, a dzięki współpracy z innymi najlepszymi w Polsce serwisami i śledzeniu najlepszych rozwiązań i najnowszych technologii tam stosowanych, może proponować je do wdrożenia w całej sieci.
Jednym z najważniejszych czynników w sieci franczyzowej COMPET jest wspólne dotarcie do Klientów. Cała grupa ma w planach odpowiednio skrojone kampanie marketingowe, które mają na celu wypromowanie serwisów wśród klientów indywidualnych. Ponadto podejmowany jest szereg działań skierowanych na pozyskanie Klientów flotowych, którym COMPET, oprócz certyfikowanej, najwyższej jakości zapewni też centralną obsługę w trybie 24/7.
Kluczowym aspektem współpracy w ramach sieci COMPET jest partnerskie podejście franczyzodawcy do franczyzobiorców. O ile podstawowe założenia sieci związane z uzyskaniem certyfikacji oraz pracą nad szeroko rozumianą jakością są obligatoryjne, o tyle wiele wdrażanych rozwiązań należy traktować tylko jako propozycje. Najważniejsze decyzje, mające wpływ na rozwój i współpracę w całej sieci, będą podejmowane wespół z Radą Franczyzową, która zostanie wybrana spośród partnerów franczyzowych. Dzięki odpowiednio skonstruowanemu modelowi, w którym każdy serwis jest zabezpieczony uzgodnioną wyłącznością terytorialną jesteśmy w stanie wyeliminować konkurencyjność na rzecz współpracy i międzyserwisowej wymiany informacji.
Dodatkowo COMPET zapewni swoim partnerom stały monitoring pracy serwisu we wszystkich jego kluczowych aspektach dzięki wdrożeniu bardzo praktycznego systemu jakościowego, obejmującego wiele różnych badań i analiz. Dostępne za pomocą wspomnianego, jednolitego systemu informatycznego raporty i porównania w tym zakresie dadzą zarządzającym serwisami bardzo praktyczne i konkretne narzędzie do doskonalenia i codziennej pracy z ludźmi.
Jesteśmy pewni, że COMPET, dzięki wszystkim wymienionym powyżej założeniom, szybko wypracuje sobie odpowiednią pozycję i zyska wiele przewag konkurencyjnych na trudnym dla serwisów rynku.
Żaden serwis w pojedynkę nie zdoła osiągnąć wszystkiego tego, co da mu silna grupa, jaką jest COMPET. W grupie siła!
Autor: Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający COMPET Sp. z o.o. Sp.k