Znajdź serwis
Bezpłatna infolinia
22 506 61 50
Facebook

Usuwanie rys na lakierze samochodowym - jak to zrobić?

Udostępnij znajomym

Jakie zadanie ma lakier na naszych samochodach?

Lakier na naszych pojazdach pełni funkcję dekoracyjną oraz ochronną. Zabezpiecza go przed korozją wywołaną na skutek działania czynników zewnętrznych, dlatego ważne jest utrzymywanie go w jak najlepszej kondycji.
 

Jak zbudowana jest powłoka lakiernicza?

Powłoka lakiernicza składa się z kilku warstw:
  1. grunt antykorozyjny;
  2. podkład wypełniający;
  3. lakier bazowy (tutaj możemy mieć do czynienia z więcej niż jedną warstwą);
  4. lakier bezbarwny.
Często zastanawiamy się, co to jest grubość powłoki lakierowej i ile powinna ona wynosić w naszym pojeździe. Otóż grubość to nic innego jak parametr mierzony specjalnymi urządzeniami, a określający odległość od powierzchni materiału, z którego wykonany jest dany element do zewnętrznej powierzchni lakieru bezbarwnego. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ile powinna ona wynosić, możemy jednak przyjąć, że wartości fabryczne powinny oscylować w przedziale 70-200 mikronów. Jest to oczywiście zależne od producenta pojazdów.

Powyższy parametr często bierzemy pod uwagę np. przy zakupie samochodu z rynku wtórnego, może nam np. zdradzić pokolizyjną, bądź nawet powypadkową historię pojazdu.
 

Jak usunąć płytkie rysy na samochodzie domowym sposobem?

Aby samodzielnie usunąć zarysowania z lakieru, będziemy potrzebować:
 
  • kilka czystych ściereczek, najlepiej z mikrofibry;
  • gąbka do polerowania;
  • papier wodny;
  • odtłuszczacz do lakieru;
  • pastę polerską, ale należy pamiętać, że do polerowania ręcznego;  
  • taśmę papierową.

Etap 1 – zaznaczamy taśmą powierzchnię lakierniczą, na której będziemy usuwać zarysowania.

Etap 2 – odtłuszczamy zaznaczoną powierzchnię.

Etap 3 – następnie ją osuszamy i wycieramy.

Etap 4 – osuszoną i czystą powierzchnię polewamy wodą.

Etap 5 – następnie polerujemy ją kolistymi ruchami papierem wodnym, lekko dociskając.

Etap 6 – po około minucie pracy, ponownie osuszamy i wycieramy powierzchnię oraz oceniamy dotychczasowo uzyskane efekty.  

Etap 7 – kilka razy powtarzamy etapy od 4 do 6, aż do uzyskania satysfakcjonujących nas efektów.

Etap 8 – ściągamy taśmę.

Etap 9 – nakładamy na powierzchnię trochę pasty polerskiej. Gąbką polerską rozcieramy kolistymi ruchami pastę polerską na nieco większej powierzchni niż ta, która była polerowana i zaznaczona taśmą. Polerujemy do momentu, aż pasta zacznie nam znikać i zacznie robić się połysk.

Etap 10 – resztki pasty polerskiej czyścimy czystą ściereczką z mikrofibry.  

Ręczne polerowanie oraz przeznaczone do tego środki dają dużo mniejsze efekty. Pasty do polerowania ręcznego mają mniejsze możliwości ścierne oraz często zawierają sporo wypełniaczy, które mają maskować nieusunięte niedoskonałości. Niestety nie jest to rozwiązanie trwałe i wspomniany „wypełniacz” będziemy sukcesywnie usuwać podczas normalnego mycia samochodu.
 

Jak usunąć głębokie rysy i odpryski na lakierze samochodowym?

Zdecydowaną większość rys pojawiających się na karoserii naszego pojazdu stanowią powierzchowne uszkodzenia, czyli takie, które nie dochodzą do warstwy podkładu. W sytuacji, gdy na naszym samochodzie powstaną głębokie zarysowania, to najrozsądniejszym sposobem na ich usunięcie będzie wizyta w profesjonalnym serwisie blacharsko-lakierniczym. Dlaczego? Głęboka rysa na samochodzie nie tylko wpływa na jego estetykę, ale także może stać się ogniskiem korozji. Dlatego takie rysy należy odpowiednio oczyścić, wypolerować, uzupełnić, polakierować oraz zabezpieczyć.

Oddając samochód do jednego z autoryzowanych serwisów Compet, masz pewność odpowiedniej jakości i trwałości przeprowadzonej naprawy. W naszych serwisach zatrudniamy najlepszych fachowców na rynku, którzy pracują na narzędziach i produktach renomowanych producentów.
 

Czym wypełnić rysy na lakierze?

Jeżeli w przypadku uszkodzenia nie zdecydujemy się na usunięcie rys poprzez ponowne lakierowanie, to warto wypełnić ubytek lakierem zaprawkowym, celem zabezpieczenia miejsc, w których powstały ubytki. Jeżeli nie czujemy się na siłach, warto zlecić to profesjonalnemu warsztatowi – cena za taką usługę nie będzie wysoka. Takie rozwiązanie jest o wiele bardziej skuteczne niż popularne na rynku „kredki” do rys.
 

Ile kosztuje usuwanie rys z lakieru samochodowego?

Nie da się na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć. Zawsze wymaga to indywidualnej wyceny, ponieważ inną kwotę zapłacimy za polerowanie rys od paznokci nad klamką, a inną np. za polerowanie całej karoserii z wszelakiego rodzaju wad eksploatacyjnych. Nierzadko w takiej sytuacji wpływ na finalną cenę ma także kolor samochodu.
 

Jakie są etapy usuwanie rys z lakieru samochodowego?

Do usunięcia głębokich zarysowań potrzeba specjalistycznego sprzętu, wiedzy oraz odpowiednich materiałów. To wszystko zapewniają nam wyspecjalizowane serwisy.

Po ocenie zakresu uszkodzenia możemy przystąpić do prac. Naprawiana powierzchnia powinna być czysta oraz odtłuszczona. Następnie należy wyznaczyć odpowiedni obszar naprawy, a pozostałą część pojazdu zabezpieczyć papierem oraz folią zabezpieczającą.

Kiedy zabezpieczyliśmy pozostałe elementy, możemy przystąpić do właściwej pracy. Rozpoczynamy od szlifowania przy użyciu szlifierki oscylacyjnej i papieru o odpowiedniej gradacji – również zmieniając ją w trakcie pracy na drobniejszą.

Usuwamy uszkodzoną powłokę do momentu uzyskania gładkiej powierzchni (kiedy zarysowanie przestaje być widoczne/wyczuwalne), następnie oczyszczamy powierzchnię, odtłuszczamy i przystępujemy do przygotowania i nanoszenia podkładu wypełniającego, stosując się do wytycznych zawartych w karcie technicznej danego produktu (znajdują się tam informację m.in. o proporcjach przygotowywanej mieszanki podkładu z utwardzaczem, zalecanej dyszy do aplikacji oraz czasów na odparowanie, a także temperaturze suszenie). Produkt nanosimy pistoletem natryskowym, najczęściej w dwóch warstwach.

Po odparowaniu i wysuszeniu ponownie przystępujemy do szlifowania naniesionego podkładu celem uzyskania idealnej powierzchni. W przypadku wykrycia wad powierzchni czynność powinniśmy powtórzyć.

Pozostałą część powierzchni należy zmatowić papierem o wysokiej gradacji lub włókniną ścierną oraz pastą matującą, następnie odtłuścić cały przygotowany element.

Kolejnym krokiem jest lakierowanie. Pozostałe elementy zależy zabezpieczyć folią oraz papierem maskującym przed ewentualnymi zapyleniami.

Samo lakierowanie jest tematem obszernym, któremu można poświęcić osobny artykuł.

Jak zatem widać profesjonalne usuwanie głębokich zarysowań wymaga sporo wiedzy, sprzętu i odpowiednich materiałów, dlatego też kwota za takie usługi powinna być wyceniana indywidualnie.
 

Czy warto skorzystać z tanich sposobów na usuwanie rys na lakierze?

To kolejne pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od wielu czynników np. zakresu uszkodzeń, wartości samochodu oraz okoliczności zdarzenia. Ten ostatni czynnik ma o tyle duży wpływ, że jeżeli uszkodzenie powstało nie z naszej winy, to warto wykonać naprawę z OC sprawcy w profesjonalnym serwisie. Oszczędzi nam to czasu, pieniędzy oraz będziemy mieć pewność, że naprawa została wykonana właściwie.

Warto tu również zaznaczyć, że domowe i tanie sposoby najczęściej pomogą nam usunąć tylko powierzchowne rysy, które nie spowodowały ubytku w lakierze bezbarwnym. W przypadku uszkodzeń dalszych warstw powłoki lakierniczej nie warto bawić się w „zrób to sam”, bo może okazać się, że tylko pogorszymy sytuację.