Wpływ możemy mieć tylko na własne działania. O ile da się, przynajmniej częściowo zapanować nad powstawaniem szkód z winy użytkowników własnej floty firmowej, głównie dzięki różnorakim działaniom prewencyjnym, o tyle nie mamy możliwości, by panować nad szkodami, które powstają z winy osoby trzeciej.
Kiedy przydarzy nam się kolizja, której winowajcą jest osoba trzecia i jest ona na miejscu zdarzenia (bo to na szczęście nie ktoś, kto nam bezczelnie stuknął w samochód na parkingu i raczył zwiać) trzeba z nią na początek ustalić, czy na pewno poczuwa się do winy i czy przyjmuje odpowiedzialność za zdarzenie. Jeśli nie ma co do tego żadnych wątpliwości, sprawca się nie „miga” i nie próbuje szukać „okoliczności łagodzących” powinniśmy spisać z nim odpowiednie oświadczenie.
Jak napisać oświadczenie o kolizji? Co powinno zawierać?
Najlepiej takie oświadczenie wozić ze sobą w schowku, na wszelki wypadek oczywiście, przygotowany druk (można go pobrać tutaj: OŚWIADCZENIE SPRAWCY KOLIZJI), który koniecznie musi zawierać min.:
- Danie sprawcy kolizji, czyli kierującego (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer i serię dowodu osobistego oraz numer prawa jazdy, a także numer telefonu, który należy od razu potwierdzić na miejscu na niego dzwoniąc (!) )
- Dane pojazdu, który w nas wjechał (marka, model, numer rejestracyjny i numer VIN)
- Dane polisy pojazdu, którym poruszał się sprawca (numer polisy OC oraz dane ubezpieczyciela, który ubezpieczał pojazd)
- Adekwatnie jak wyżej, dane poszkodowanego, pojazdu poszkodowanego i polisy pojazdu poszkodowanego
- Informacje na temat zdarzenia (co się stało? Gdzie się stało? Adres miejsca zdarzenia)
- Dokładny zakres powstałych uszkodzeń (które elementy i w jaki sposób uległy uszkodzeniu?)- najlepiej zaznaczyć je na rysunku, opisując je wg. klucza: rysa (z podaniem długości w centymetrach), wgniecenie, przytarcie (najlepiej z określeniem orientacyjnej wielkości), oderwanie (np. zderzaka) z dobrym zaznaczeniem strony, po której powstały.
- Warto też zrobić zdjęcia, zarówno miejsca wypadku jak i uszkodzeń na obu pojazdach
W przypadku braku dokumentów samochodu, których nie trzeba od 01.10.2018 wozić przy sobie, informacje o polisie można uzyskać, podając numer rejestracyjny pojazdu, na stronie www.ufg.pl, w sekcji „Baza OC i AC”, pod linkiem „Identyfikacja umowy OC na dzień”.
Co w przypadku braku chęci kierowcy do podania danych do oświadczenia lub jego podpisania?
Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, co do okoliczności powstania szkody, albo sprawca nie chce nam pokazać swoich dokumentów (prawo jazdy i dowód osobisty), należy niestety wezwać policję i powinna powstać notatka policyjna. Trzeba to też zrobić wtedy, kiedy sprawca nie wzbudza naszego zaufania w jakikolwiek sposób, ponieważ dziś, dla świętego spokoju może podpisać oświadczenie, a potem może się tego wyprzeć powołując się na różne okoliczności jak stres, czy presja z zewnątrz. Warto też pamiętać, że zgodnie z RODO nie wolno nam już przetrzymywać zdjęć dokumentów osobistych.
Jak zgłosić prawidłowo szkodę z OC sprawcy?
Kolejnym krokiem jest zgłoszenie szkody. Można to zrobić dzwoniąc do Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy lub korzystając z funkcjonującego od 2015 roku programu BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkody), czyli zgłaszając szkodę do swojego ubezpieczyciela, który powinien zająć się jej likwidacją, rozliczając się potem z ubezpieczycielem sprawcy. W programie BLS działa 9 największych Towarzystw Ubezpieczeniowych i są to: Concordia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta, Aviva, Gothaer i AXA Direct. Jeśli firma korzysta z operatora serwisowego (np. COMPET), za pośrednictwem którego dokonywane są zgłoszenia, to najlepiej pierwszy telefon wykonać właśnie na jego infolinię, ponieważ w razie potrzeby otrzymamy tam niezbędne wsparcie. Operator zdiagnozuje potrzeby, wezwie jeśli to konieczne assistance, zorganizuje auto zastępcze i wesprze cały proces zgłoszenia, a potem zajmie się naprawą i rozliczeniem z ubezpieczycielem. Można też przed zgłoszeniem szkody do Towarzystwa ubezpieczeniowego udać się bezpośrednio do certyfikowanego, dobrze prosperującego serwisu (pisałam o tym, jak je rozpoznać w materiale „Mądry Fleet Manager po szkodzie”), gdzie także otrzymamy niezbędne wsparcie. Warto to zrobić, zwłaszcza po to, żeby szkodę zgłosić w prawidłowy sposób, tak, by nie było żadnych podstaw do ewentualnej, późniejszej odmowy lub zaniżenia wypłaty odszkodowania.
Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody z OC sprawcy do ubezpieczyciela?
Należy pamiętać, że na zgłoszenie szkody z OC sprawcy mamy 3 lata.
Kiedy może się zdarzyć odmowa wypłaty odszkodowania z OC sprawcy?
Zawsze trzeba się liczyć z odmową wypłaty odszkodowania z OC sprawcy. Najczęściej zdarza się to wtedy, kiedy:
- Oświadczenie jest spisane w sposób nieprawidłowy lub nie zawiera wszystkich danych umożliwiających identyfikację sprawcy
- Brak jest kontaktu do sprawcy (np. jest niewłaściwy numer telefonu lub adres)
- Sprawca, który początkowo podpisał nam oświadczenie, po namyśle stwierdza, że się wycofuje, bo był pod presją (czasu lub poszkodowanego), albo był w stresie
- Sprawca miał nieaktualną polisę, a użytkownik tego nie zweryfikował
- Sprawca nie odpowiada na korespondencję, którą wysyła do niego Towarzystwo Ubezpieczeniowe
- We wszystkich powyższych brak jest notatki policyjnej, która potwierdzi zarówno winę sprawcy jak i okoliczności zdarzenia
Reasumując, w wielu okolicznościach warto jednak poświęcić trochę więcej czasu i wezwać policję, a następnie dopilnować, by ze zdarzenia powstała odpowiednia notatka.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Warto pamiętać o przysługujących nam prawach, o których pisałam szerzej w materiale „Problematyczne rozliczenia z TU”. Przypomnę tylko o najważniejszych z nich:
- prawo do odszkodowania w pełnej wysokości
- prawo do bezpłatnego samochodu zastępczego na cały okres naprawy
- prawo do uwzględnienia w kosztorysie naprawczym takich części, jakie były w aucie, a więc z reguły oryginalnych (OEM), bez stosowania amortyzacji i odliczeń, czyli prawo do przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody
- prawo do terminowości wypłaty odszkodowania
Odsyłam tutaj do mojego wcześniejszego artykułu lub bezpośrednio do przyjętych 16.12.2014 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego „Wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych” dla Towarzystw Ubezpieczeniowych oraz do broszury pt. „Likwidacja szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych- podstawowe problemy”, która stanowi poradnik dla klientów, wskazujący na ich konkretne prawa.
Poradnik w car policy
Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, drodzy fleet managerowie, to pamiętajcie, aby w Waszej polityce flotowej, w sposób jasny i klarowny poinstruować użytkowników, jak powinni się zachować w przypadku wystąpienia szkody z OC sprawcy. Warto wyposażyć ich w odpowiednie druki, które powinni wozić w aucie w schowku (koniecznie w pakiecie z długopisem!) oraz uczulić, by w razie jakichkolwiek wątpliwości wzywali policję. Istotne jest także wskazanie konkretnego numeru telefonu, pod który powinni zadzwonić wtedy, kiedy konieczna jest dodatkowa pomoc w postaci assistance, pilnego zorganizowania auta zastępczego lub po prostu porada, co robić w danej sytuacji.
Autor: Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający COMPET Polska
Czytaj też: