
Naprawa auta z OC a gwarancja. Jak uniknąć utraty gwarancji?
Naprawa samochodu po kolizji z OC sprawcy wydaje się prostą sprawą. Wystarczy zgłosić szkodę, wybrać warsztat i odebrać naprawione auto.
Wpływ możemy mieć tylko na własne działania. O ile da się, przynajmniej częściowo zapanować nad powstawaniem szkód z winy użytkowników własnej floty firmowej, głównie dzięki różnorakim działaniom prewencyjnym, o tyle nie mamy możliwości, by panować nad szkodami, które powstają z winy osoby trzeciej.
Kiedy przydarzy nam się kolizja, której winowajcą jest osoba trzecia i jest ona na miejscu zdarzenia (bo to na szczęście nie ktoś, kto nam bezczelnie stuknął w samochód na parkingu i raczył zwiać) trzeba z nią na początek ustalić, czy na pewno poczuwa się do winy i czy przyjmuje odpowiedzialność za zdarzenie. Jeśli nie ma co do tego żadnych wątpliwości, sprawca się nie „miga” i nie próbuje szukać „okoliczności łagodzących” powinniśmy spisać z nim odpowiednie oświadczenie.
Najlepiej takie oświadczenie wozić ze sobą w schowku, na wszelki wypadek oczywiście, przygotowany druk (można go pobrać tutaj: OŚWIADCZENIE SPRAWCY KOLIZJI), który koniecznie musi zawierać min.:
W przypadku braku dokumentów samochodu, których nie trzeba od 01.10.2018 wozić przy sobie, informacje o polisie można uzyskać, podając numer rejestracyjny pojazdu, na stronie www.ufg.pl, w sekcji „Baza OC i AC”, pod linkiem „Identyfikacja umowy OC na dzień”.
Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, co do okoliczności powstania szkody, albo sprawca nie chce nam pokazać swoich dokumentów (prawo jazdy i dowód osobisty), należy niestety wezwać policję i powinna powstać notatka policyjna. Trzeba to też zrobić wtedy, kiedy sprawca nie wzbudza naszego zaufania w jakikolwiek sposób, ponieważ dziś, dla świętego spokoju może podpisać oświadczenie, a potem może się tego wyprzeć powołując się na różne okoliczności jak stres, czy presja z zewnątrz. Warto też pamiętać, że zgodnie z RODO nie wolno nam już przetrzymywać zdjęć dokumentów osobistych.
Kolejnym krokiem jest zgłoszenie szkody. Można to zrobić dzwoniąc do Towarzystwa Ubezpieczeniowego sprawcy lub korzystając z funkcjonującego od 2015 roku programu BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkody), czyli zgłaszając szkodę do swojego ubezpieczyciela, który powinien zająć się jej likwidacją, rozliczając się potem z ubezpieczycielem sprawcy. W programie BLS działa 9 największych Towarzystw Ubezpieczeniowych i są to: Concordia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta, Aviva, Gothaer i AXA Direct. Jeśli firma korzysta z operatora serwisowego (np. COMPET), za pośrednictwem którego dokonywane są zgłoszenia, to najlepiej pierwszy telefon wykonać właśnie na jego infolinię, ponieważ w razie potrzeby otrzymamy tam niezbędne wsparcie. Operator zdiagnozuje potrzeby, wezwie jeśli to konieczne assistance, zorganizuje auto zastępcze i wesprze cały proces zgłoszenia, a potem zajmie się naprawą i rozliczeniem z ubezpieczycielem. Można też przed zgłoszeniem szkody do Towarzystwa ubezpieczeniowego udać się bezpośrednio do certyfikowanego, dobrze prosperującego serwisu (pisałam o tym, jak je rozpoznać w materiale „Mądry Fleet Manager po szkodzie”), gdzie także otrzymamy niezbędne wsparcie. Warto to zrobić, zwłaszcza po to, żeby szkodę zgłosić w prawidłowy sposób, tak, by nie było żadnych podstaw do ewentualnej, późniejszej odmowy lub zaniżenia wypłaty odszkodowania.
Należy pamiętać, że na zgłoszenie szkody z OC sprawcy mamy 3 lata.
Zawsze trzeba się liczyć z odmową wypłaty odszkodowania z OC sprawcy. Najczęściej zdarza się to wtedy, kiedy:
Warto pamiętać o przysługujących nam prawach, o których pisałam szerzej w materiale „Problematyczne rozliczenia z TU”. Przypomnę tylko o najważniejszych z nich:
Odsyłam tutaj do mojego wcześniejszego artykułu lub bezpośrednio do przyjętych 16.12.2014 roku przez Komisję Nadzoru Finansowego „Wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych” dla Towarzystw Ubezpieczeniowych oraz do broszury pt. „Likwidacja szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych- podstawowe problemy”, która stanowi poradnik dla klientów, wskazujący na ich konkretne prawa.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, drodzy fleet managerowie, to pamiętajcie, aby w Waszej polityce flotowej, w sposób jasny i klarowny poinstruować użytkowników, jak powinni się zachować w przypadku wystąpienia szkody z OC sprawcy. Warto wyposażyć ich w odpowiednie druki, które powinni wozić w aucie w schowku (koniecznie w pakiecie z długopisem!) oraz uczulić, by w razie jakichkolwiek wątpliwości wzywali policję. Istotne jest także wskazanie konkretnego numeru telefonu, pod który powinni zadzwonić wtedy, kiedy konieczna jest dodatkowa pomoc w postaci assistance, pilnego zorganizowania auta zastępczego lub po prostu porada, co robić w danej sytuacji.
Autor: Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający COMPET Polska
Zajmiemy się kompleksowo obsługą Twojego zgłoszenia i naprawimy uszkodzony pojazd. Nasza pomoc jest bezpłatna!
Wystarczy jeden telefon i Twoją sprawą zajmą się profesjonaliści. Jesteśmy dla Ciebie dostępni 24/7!
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.