Poradnik motoryzacyjny

Naprawa blacharsko-lakiernicza a chałtura. Przewodnik dla FM, cz. 2

Udostępnij znajomym

Tytułem przypomnienia powołam się tu na dwa koronne argumenty, które wskazują na to, że proces kontrolny w tym zakresie powinien na stałe zagościć w polityce flotowej każdej firmy – wartość rezydualna i bezpieczeństwo. To czynniki najistotniejsze. Jeden jest finansowy, drugi zaś odnosi się do kwestii odpowiedzialności za życie i zdrowie kierowców użytkujących na co dzień pojazdy służbowe.

Przedstawione w tym materiale punkty odnoszą się głównie do aspektu finansowego, bo wiążą się głównie z walorami estetycznymi samochodu, ale dbałość serwisu o szczegóły może mieć przełożenie na jego całościowe podejście do kwestii wykonywania napraw blacharsko-lakierniczych. Proces lakierownia samochodu jest dość złożony i zawsze wiąże się z zachowaniem odpowiedniej technologii. Przyjrzyjmy się zatem oddawanemu po naprawie samochodowi pod kątem błędów, które mogą pojawić się w procesie lakierowania, a właściwie ostatniego jego etapu, jakim jest polerowanie. Na co zwrócić szczególną uwagę, by w łatwy sposób ocenić fachowość serwisu?

Widoczne refleksy na lakierze
Powstawanie refleksów wynika na ogół z dwóch głównych przyczyn. Pierwszą z nich jest nieumiejętne lub nieuważne użycie narzędzi polerskich (głównie szlifierek) oraz niezastosowanie odpowiedniej kolejności poszczególnych etapów polerowania. Kolejność nakładania tarcz i gąbek polerskich, ze względu na ich zróżnicowaną gradację, ma ogromne znaczenie, przy czym dla różnych producentów może być ona różna, dlatego ważne jest tu przemyślane działanie. Drugim czynnikiem jest zastosowanie nieprawidłowych lub złej jakości materiałów polerskich (pasta polerska, tarcze i gąbki szlifierskie).

W prawidłowo odbywającym się procesie polerowania refleksy widoczne na zdjęciach nie będą widoczne gołym okiem zarówno zaraz po obiorze samochodu z serwisu, jak i nie ujawnią się też w trakcie dalszego użytkowania. Prawidłowo wypolerowany element powinien mieć jednolity stopień połysku przy oglądaniu go pod każdym kątem i nie powinien mieć żadnych wtrąceń, które czasem powstają podczas aplikacji lakierniczej. Dobre serwisy mają specjalną strefę i procedury kontrolne, gdzie przed wydaniem klientowi auto jest pod tym kątem dokładnie sprawdzane, a jeśli pojawi się jakaś nieprawidłowość, zostaje ona natychmiast w profesjonalny sposób usunięta.

Trudno usuwalne zabrudzenia pastą polerską
Oczywiste jest, że każdy samochód oprócz powierzchni lakierowanych posiada także inne elementy, a wśród nich te plastikowe i gumowe przylegające do karoserii. Prawidłowe przygotowanie do polerowania polega także na odpowiednim zabezpieczeniu tych elementów tak, aby nie uległy uszkodzeniu lub zabrudzeniu. Jeśli w serwisie nie przykłada się do tego odpowiedniej wagi, skutkiem mogą być nieusuwalne zabrudzenia i uszkodzenia, które dla wprawnego oka kupującego samochód po całym okresie użytkowania mogą okazać się czynnikiem obniżającym wartość całego auta.

Elementy gumowe i plastikowe zabrudzone pastą polerską łatwo absorbują  zabrudzenia. Skutkiem tego są potem trudno usuwalne zanieczyszczenia, które bardzo nieładnie wyglądają 

Uszkodzenia lakieru na rantach elementów – skutek nieprawidłowego polerowania
Kiedy odbieramy samochód po naprawie z serwisu blacharsko-lakierniczego, zwróćmy szczególną uwagę na ranty naprawianego bądź wymienianego elementu oraz ranty elementów z nim sąsiadujących. Przypadki te zobrazowane są na zdjęciach nr 5 i 6. Przyczyną powstawania takich uszkodzeń bywa zazwyczaj położenie zbyt cienkiej warstwy lakieru na elemencie (to nietrudne, bo lakier na rantach siłą rzeczy zawsze będzie cieńszy niż na powierzchni płaskiej) oraz zbyt częste polerowanie, w trakcie którego nietrudno uszkodzić ranty (może się to zdarzyć nawet najlepszym fachowcom, bo wystarczy chwila nieuwagi).

Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, czy na karoserii nie ma tzw. przeszlifowanych miejsc, ponieważ wyglądają one bardzo nieestetycznie. Skutkiem ubocznym może też być pojawienie się w późniejszym okresie korozji w tych miejscach. W profesjonalnym warsztacie, jeśli przydarzy się drobne niedopatrzenie w zakresie w trakcie przygotowania i lakierowania, to zostanie ono wyłapane najdalej w strefie kontrolnej, o której pisałam wcześniej. Jedynym ratunkiem dla takiego elementu jest wtedy powtórne lakierowanie.

Jak widać na powyższych przykładach, stosowanie odpowiedniej technologii odgrywa ogromną rolę. Czasem trudno uniknąć drobnych zabrudzeń pastą polerską czy zahaczenia o rant podczas polerowania, dlatego duże znaczenie mają stosowane w serwisie procesy kontrolne, gdzie przed wydaniem samochodu klientowi można jeszcze wyłapać i naprawić ewentualne niedociągnięcia. Zachęcam do tego, żeby zwracać uwagę na szczegóły także samemu, bo może nam to zaoszczędzić późniejszych problemów. Przykładanie wagi do szczegółów powinno mieć duże znaczenie w całościowej ocenie fachowości serwisu, bo jeśli ktoś dba o nawet najmniejszy drobiazg, z reguły oznacza to, że równie dobrze radzi sobie bardziej skomplikowanymi kwestiami. Jeśli zaś widzimy nawet drobne oznaki braku fachowości, możemy mieć podstawy do tego, by podważyć prawidłowość wykonania znacznie poważniejszych czynności koniecznych w procesie naprawy naszego auta.

Autor: Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający Compet Sp. z o.o. Sp.k. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Proponowane artykuły