Usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Na czym polega wyciąganie wgnieceń karoserii metodą bezinwazyjną?
Wgniecenia na samochodzie prezentują się wyjątkowo nieestetycznie. Mimo że metody renowacji karoserii takie jak szpachlowanie i jej ponowne malowanie wciąż cieszą się popularnością, to coraz częściej rozważamy wykorzystanie metod bezinwazyjnych, dzięki którym auto ponownie może wyglądać idealnie, bez znaczącej ingerencji w strukturę lakieru pojazdu. Na czym polega bezinwazyjne usuwanie wgnieceń bez lakierowania? Podpowiadamy!
Dlaczego usuwanie wgnieceń metodą bezinwazyjną jest dobrym wyborem?
Nie każde wgniecenie, którego dozna nasze auto na skutek niefortunnych warunków atmosferycznych czy też stłuczek parkingowych, trzeba usuwać metodami wykorzystującymi interwencję lakiernika samochodowego. Renowacje tego rodzaju są zazwyczaj stosunkowo tanie i efektywne – jednakże wiele zależy od wielkości powstałych uszkodzeń. Dlaczego zatem warto zainteresować się nowoczesnymi metodami bezinwazyjnymi?
Renowacja z wykorzystaniem metody szpachlowania i ponownego lakierowania sprawia, że samochód znacznie traci na wartości. Auta te klasyfikowane są zazwyczaj jako pojazdy powypadkowe, a możliwość sprawdzenia, czy ingerowano w strukturę lakieru, jest obecnie naprawdę łatwa. To właśnie m.in. dlatego warto stosować metody bezinwazyjne, jeśli stan uszkodzeń na to pozwala.
Kiedy wgniecenia w karoserii można naprawić metodą bezinwazyjną PDR?
Co to jest PDR? PDR, czyli Paintless Dent Repair to inaczej usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Metoda bezinwazyjna może nadawać się do zastosowania w przypadku naszego auta nawet wtedy, gdy wgłębienie na samochodzie ma stosunkowo duże rozmiary. Nie mogą to być jednak zbyt mocne uszkodzenia – poważniejsze wgniecenia w karoserii będą wymagać wizyty u lakiernika, podczas gdy metody bezinwazyjne polegają na usuwaniu powstałych wgłębień bez ingerencji w strukturę lakieru. Przykładowo, jeśli karoseria pojazdu została uszkodzona poprzez zetknięcie się z różnego rodzaju obiektami, które naruszyły powierzchnię samochodu, powstałe rysy i ubytki lakieru będą nieuniknione. Wykorzystanie bezinwazyjnej metody usunięcia wgniecenia będzie wtedy zwyczajnie nieefektywne.
Usuwanie wgnieceń tym sposobem może być zatem możliwe tylko wtedy, gdy auto doznało uszkodzeń na skutek np. gradobicia, niewielkich stłuczek oraz aktów wandalizmu i innych – wszystko zależy jednak od ostatecznego wyglądu i miejsca wgniecenia.
Wgniecenia na samochodzie – jak pozbyć się ich bez poważniejszej ingerencji w lakier?
Metody usuwania wgnieceń w aucie bez potrzeby ponownego lakierowania określa się zbiorczą nazwą Paintless Dent Repair, w skrócie PDR. Naprawa wgnieceń bez lakierowania możliwa jest dzięki technice wypychania lub też inaczej wyklepywania blachy, a także dzięki wyciąganiu wgniecenia.
Czynności te są teoretycznie możliwe do wykonania samodzielnie, jednak zazwyczaj wymagają one zastosowania specjalistycznych narzędzi, które mogą sporo kosztować. W związku z tym zaleca się raczej powierzenie samochodu specjalistom z wykwalifikowanego serwisu, którzy zadbają o to, aby praca przy naszym pojeździe została wykonana prawidłowo. Każdą z tych technik stosuje się adekwatnie do stopnia dostępności elementu nadwozia, na którym widoczna jest szkoda.
Na czym polega metoda wypychania wgnieceń?
Wypychanie wgnieceń polega na pozbyciu się ich od strony wewnętrznej karoserii. Wykorzystuje się do tego odpowiednio skonstruowane narzędzia wyposażone w różnorodne końcówki oraz wysokiej jakości lampy z odbłyśnikiem, aby dobrze widzieć powstałe wgłębienia na powierzchni lakieru. Metoda ta jest możliwa do zastosowania, gdy dana część karoserii jest łatwo dostępna.
Technika (PUSH) polega na wykonywaniu serii subtelnych wypchnięć, dzięki którym powierzchnia i głębokość wgniecenia ulegają stopniowemu zmniejszeniu aż do momentu, gdy wgłębienie zostanie całkowicie wypchnięte. Podczas tej operacji mogą powstać liczne „górki”, które niwelowane są za pomocą specjalistycznego młoteczka. Dzięki niemu miejsce uszkodzenia zostaje całkowicie wyrównane.
Wyciąganie wgnieceń bez lakierowania – co to za metoda naprawy?
Wyciąganie wgnieceń w samochodzie, czyli inaczej (PULL), potocznie zwane jest również metodą „na klej”. Stosuje się ją w przypadku, gdy do danego wgniecenia nie da się dostać od strony wewnętrznej auta. Technikę PULL bardzo często stosuje się, gdy na karoserii auta widoczne są wgniecenia po gradzie.
W przypadku tej metody wyciągania wgniotek wykorzystuje się kleje termotopliwe, a także specjalne plastikowe adaptery zwane również jako „grzybki”. Gdy całość ulegnie utwardzeniu, stosuje się specjalne narzędzia, dzięki którym wyciąga się powstałe wgniecenie. Następnie usuwa się adapter, używając przeznaczonego do tego zadania zmywacza.
Istnieje także odmiana tej metody, która zamiast kleju wykorzystuje gumowe przyssawki, montowane w miejscu uszkodzenia przy użyciu pompki do odsysania powietrza.
Wyciąganie wgnieceń a cena. Z jakimi kosztami wiąże się bezinwazyjne usuwanie wgnieceń?
Ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania? Ile kosztuje usunięcie małego wgniecenia? Niestety nie da się sprecyzować, jaki będzie koszt usunięcia wgnieceń metodą bezinwazyjną. W każdym konkretnym przypadku cena będzie zależna od lokalizacji, w której zabieg będzie wykonany, a także od kształtu wgniecenia i liczby takich szkód. Czynniki te mają bezpośredni wpływ na to, ile specjalista będzie musiał przeznaczyć czasu na wykonanie napraw. Niektóre z uszkodzeń możliwe są do usunięcia szybko, natomiast pozostałe mogą zająć nawet kilka godzin.
Mogłoby wydawać się, że usuwanie wgniotek metodą bezinwazyjną jest bardziej kosztowne niż ponowne lakierowanie pojazdu. Decydując się jednak na ten typ naprawy, oszczędzamy sporo pieniędzy, które przeznaczylibyśmy na tradycyjną usługę. Dodatkowo nasze auto nie traci na wartości, a także zyskujemy sporo czasu, który trzeba byłoby przeznaczyć na lakierowanie i pozostawienie pojazdu w warsztacie.
Z wyżej wymienionych względów bezinwazyjne metody naprawy stają się coraz bardziej popularne. Pamiętajmy, że wybierając serwis tego typu, warto szukać wśród placówek, które zatrudniają wyspecjalizowanych pracowników i mają odpowiednie doświadczenie.
Czy ubezpieczyciel uzna bezinwazyjną naprawę wgniecenia?
Odszkodowanie za wyrządzone szkody spowodowane siłami natury, takimi jak gradobicie, jest możliwe do uzyskania jedynie wtedy, gdy wykupiliśmy ubezpieczenie autocasco bądź minicasco. W przypadku uszkodzeń doznanych na skutek stłuczek parkingowych, których winowajcą jest inny sprawca, odszkodowanie wypłacane jest z jego ubezpieczenia OC.
Czy firmy ubezpieczeniowe są zobowiązane do poniesienia kosztów w przypadku wyboru bezinwazyjnej naprawy wgniecenia? Ogólnie rzecz biorąc, wybór sposobu naprawy należy do osoby, która poniosła szkodę. W przypadku finansowania z autocasco należy jednak upewnić się, że nasze warunki ubezpieczenia zawartej z ubezpieczycielem nie wykluczają możliwości naprawy bezinwazyjnej. Ze względu na niższe koszty tej metody ubezpieczyciele często sami sugerują wybór właśnie jej, w związku z czym zazwyczaj nie ma problemu z wypłaceniem należnych pieniędzy.
Czy warto usuwać wgniecenia?
Usuwanie wgnieceń, szczególnie metodą bezinwazyjną, przynosi wiele korzyści. Po pierwsze, poprawia estetykę pojazdu, co jest istotne zarówno dla codziennego komfortu, jak i ewentualnej sprzedaży auta. Samochód z usuniętymi wgnieceniami wygląda znacznie lepiej i nie traci na wartości tak, jak w przypadku tradycyjnych napraw z lakierowaniem. Dodatkowo, wgniecenia mogą prowadzić do dalszych uszkodzeń, zwłaszcza w przypadku większych wgłębień, które mogą osłabić strukturę blachy. Dlatego usuwanie ich, szczególnie metodami bezinwazyjnymi, jest zdecydowanie warte rozważenia.
Ile czasu trwa usuwanie wgniecenia?
Czas usuwania wgnieceń zależy od kilku czynników, takich jak rozmiar wgniecenia, jego umiejscowienie, a także stopień uszkodzenia karoserii. W przypadku małych wgnieceń, naprawa może trwać zaledwie kilkadziesiąt minut do godziny. Większe uszkodzenia, wymagające precyzyjnego wyciągania lub wypychania, mogą zająć od kilku godzin do nawet całego dnia. Na czas naprawy wpływa także dostępność części karoserii, na których wystąpiło uszkodzenie. Wgniecenia w trudno dostępnych miejscach mogą wymagać dłuższej i bardziej skomplikowanej naprawy.
Czy można jeździć samochodem z wgnieceniem?
Technicznie, wgniecenia karoserii rzadko wpływają na bezpieczeństwo jazdy, o ile nie uszkodzą istotnych elementów konstrukcyjnych pojazdu ani nie spowodują wystąpienia ostrych krawędzi, które mogłyby stanowić zagrożenie. Niemniej jednak, długotrwałe pozostawienie wgniecenia bez naprawy może prowadzić do dalszych problemów, takich jak korozja, szczególnie jeśli uszkodzenie odsłoni metal pod lakierem. Dlatego, mimo że jazda z wgnieceniem jest zazwyczaj możliwa, zaleca się jak najszybsze naprawienie uszkodzeń, aby uniknąć późniejszych, bardziej kosztownych napraw.
Jak samemu wyciągnąć wgniecenie?
Chociaż usuwanie wgnieceń metodą PDR (Paintless Dent Repair) jest zwykle zarezerwowane dla profesjonalistów, istnieją proste techniki, które można zastosować samodzielnie. Jednym z popularnych domowych sposobów jest użycie zestawu do wyciągania wgnieceń, dostępnego w sklepach motoryzacyjnych. Zawiera on przyssawki lub „grzybki” montowane na klej termotopliwy, które pozwalają na delikatne wyciągnięcie wgniecenia. Inną metodą jest wykorzystanie gorącej wody i narzędzi do wyciągania, gdzie po podgrzaniu wgniecenia karoseria jest delikatnie wypychana od wewnątrz. Należy jednak pamiętać, że metody te są skuteczne tylko w przypadku małych, płytkich wgnieceń i mogą wymagać cierpliwości oraz ostrożności.
Sprawdź usługi sieci naprawczej Compet:
Zajmiemy się kompleksowo obsługą Twojego zgłoszenia i naprawimy uszkodzony pojazd. Nasza pomoc jest bezpłatna!
Wystarczy jeden telefon i Twoją sprawą zajmą się profesjonaliści. Jesteśmy dla Ciebie dostępni 24/7!