Znajdź serwis
Bezpłatna infolinia
22 506 61 50
Facebook

Poradnik motoryzacyjny

Jaka jest różnica pomiędzy paliwem letnim a zimowym?

Udostępnij znajomym
Czy wiesz, że paliwo, które tankujesz zimą, w szczególności olej napędowy i gaz LPG, wyraźnie różni się składem od paliwa, które zasila Twój pojazd latem? Każde z nich na okres występowania niskich temperatur, jest dostarczane przez producentów z nieco zmodyfikowaną formułą.

Na jakość sprzedawanego w Polsce paliwa mają wpływ warunki atmosferyczne i zmieniające się pory roku. Wyróżniamy paliwa w jakości: letniej, zimowej oraz przejściowej. Wymagania stawiane paliwom w poszczególnych okresach roku kalendarzowego określone są polską normą oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie wymagań jakościowych paliw ciekłych.

Czym różni się paliwo zimowe od letniego?

BENZYNA

Jak powszechnie wiadomo, najmniej kłopotliwym paliwem podczas zimy jest benzyna. W jej przypadku różnica dotyczy prężności par, która w chłodniejszym okresie jest wyższa, od tej stosowanej w okresie letnim. Ma to zapewnić lepsze właściwości rozruchowe, ponieważ mróz powoduje, że benzyna gorzej paruje, a co za tym idzie, trudniej jest zapalić mieszankę w cylindrze.

GAZ LPG

Następnym paliwem jest popularny w Polsce gaz LPG. W zimie zwiększany jest w składzie jego mieszanki stosunek gazów lekkich (propan) do gazów ciężkich (butan). Zmiana ta podnosi komfort pracy silnika, ale powoduje także zwiększenie ceny LPG, ponieważ propan jest droższy.

W przypadku pojazdów napędzanych gazem należy w szczególności uważać przy wyborze stacji. Niektóre z nich, aby zwiększyć zyski, zamiast podnosić udział droższego propanu, dodają do gazu tańszy metan. Niestety, może to spowodować konieczność remontu silnika.

OLEJ NAPĘDOWY (DIESEL)

Ostatnim paliwem, a zarazem tym, które zdecydowanie najgorzej znosi zimę, jest olej napędowych. Spowodowane to jest tym, że podczas niskich temperatur z ropy wytrąca się parafina, która blokuje filtr paliwa i uniemożliwia pracę silnika. Dlatego podstawowa różnica pomiędzy olejem napędowym letnim a zimowym występuje we własnościach niskotemperaturowych, czyli w temperaturze mętnienia oleju napędowego i temperaturze zablokowanego zimnego filtra. Dostosowane pod warunki zimowe parametry oleju napędowego, wpływają korzystnie na poprawę procesu uruchomienia silnika oraz na jego prawidłową pracę podczas podróży.

Podsumowując, jeżeli stosujemy paliwa zimowe dobrej jakości, powinniśmy być spokojni o pracę naszego silnika w trudnych zimowych warunkach. Dobrym rozwiązaniem jest także coroczna wymiana filtra paliwa na nowy przed sezonem zimowym. Jeżeli masz taką możliwość, to warto „garażować” samochód w stosunkowo ciepłym miejscu. Jest to najprostszy sposób, aby uniknąć wychłodzenia paliwa przez noc. 

Autor: Bartłomiej Gospodarczyk
ZOBACZ RÓWNIEŻ

Proponowane artykuły