Poradnik motoryzacyjny

Jak skutecznie zarządzać szkodowością w firmie?

Udostępnij znajomym
Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak obniżyć koszty utrzymania floty pojazdów. Ten problem doskonale zna, Małgorzata Mulak, dyrektor zarządzający sieci Compet, która w rozmowie z Tomaszem Słodkim przybliża temat zarządzania szkodowością. Zapraszamy do lektury.

TS: Czym jest szkodowość w firmie?


Szkodowość to przede wszystkim ilość szkód versus pieniądze, które należy wydać na ich zlikwidowanie. Prawda jest taka, że nieodłącznym elementem posiadania floty samochodowej jest pojawienia się kolizji, stłuczek, wypadków. Właśnie w tym momencie pojawia się kwestia problematyczna, czyli szkodowość, która generuje często spore koszty.

TS: Czy szkodowością można zarządzać? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Jak najbardziej można, a nawet trzeba zarządzać. Z mojego doświadczenia wynika, że nie wiele firm to robi, a powinny. Dane wskazują na to, że każda złotówka wydana dzisiaj na zlikwidowanie szkód w firmie, przekłada się na 1,5 złotego estymowane do wydania albo do przeliczenia na polisę autocasco na kolejny rok. Tak naprawdę im w tej chwili wydamy mniej, a potem im mniej będziemy mieć szkód w firmie w danym momencie, tym mniejsze koszty poniesiemy w przyszłości.

TS: Dlaczego warto zarządzać szkodowością?

Warto zarządzać choćby dlatego, aby zaoszczędzić pieniądze oraz żeby koszty polis autocasco, które są za każdym razem wykupywane w firmie, bo firmy z reguły z takich polis korzystają, były niższe i nie były niepotrzebnie napompowane.

TS: Czy przydatna do tego jest specjalistyczna firma, czy możemy to sami zrobić?

Możemy to zrobić dwojako. Można to zrobić we własnym zakresie, ale do tego trzeba mieć super specjalistę, który fantastycznie zna się na likwidacji szkód, który doskonale wie, w jakich obszarach można szukać oszczędności i w jaki sposób zmniejszyć szkodowość oraz w jaki sposób zadbać, aby użytkownicy tych szkód generowali mniej. Inną opcją jest skorzystanie z firm specjalistycznych i jedną z nich jest Compet. Warto to zrobić z tego względu, że Compet w imieniu firmy zarządza właśnie szkodowością.

TS: Jak dokonać właściwego wyboru serwisów?

To jest dosyć skomplikowany temat, ponieważ polski rynek jest bardzo nieuporządkowany pod tym kątem. Tych serwisów jest bardzo dużo, a co za tym idzie, wybór jest ogromny. Mamy serwisy autoryzowane i mamy serwisy niezależne. Spośród serwisów autoryzowanych można wybrać takie, które są przynależne do dealerów i nad którymi jest sprawowana jakaś piecza oraz takie, które są podwykonawcami i tutaj pojawia się bardzo często zagwozdka. Najważniejsze elementy, na które warto zwrócić uwagę to przede wszystkim legalność działania serwisu, renoma lokalna, czyli to czy serwis jest polecany przez inne firmy, jakie posiada wyposażenie, co niestety nie zawsze jesteśmy w stanie sprawdzić we własnym zakresie, natomiast zawsze warto zwrócić uwagę na to, czy taki serwis posiada odpowiednią certyfikację. Obecnie mamy w Polsce trzy liczące się certyfikaty. Jedna z nich jest w tej chwili stosowana w sieci Compet. To certyfikacja TÜV Rheinland. Warto również zwrócić uwagę, czy serwis przynależy do jakieś sieci, bo jeżeli tak, to znaczy, że jest nad nim sprawowana odgórna kontrola.

TS: Co wyróżnia Compet na rynku?

Compet wyróżnia się bardzo mocno, dlatego że poszliśmy trochę drogą walki z wiatrakami i podjęliśmy się bardzo trudnego zadania zbudowania pierwszej w Polsce sieci opartej na systemie franczyzowym. Do tej pory takie sieci istniały i istnieją, natomiast opierają się przede wszystkim na współpracy na zasadzie umów, prostych umów o współpracę z serwisami. Sieć kieruje odpowiedni wolumen do serwisu, ten wykonuje naprawę, a w zamian za to płaci wynagrodzenie. Stwierdziliśmy, że jest to zdecydowanie za mało, dlatego, że trzeba mieć przełożenie na to, co się dzieje w tych serwisach. Compet wyróżnia się tym, że my te serwisy standaryzujemy, pracujemy nad ich jakością, wdrażamy tam ujednolicone – najwyższe standardy pod kątem obsługi Klienta, ale także pod kątem samych napraw, certyfikujemy te serwisy i na bieżąco je kontrolujemy, co jest bardzo ważnym aspektem zarówno dla Klienta indywidualnego, jak i dla Klienta flotowego, ponieważ taki Klient ma pewność, że jego samochody trafiają we właściwe miejsce.

TS: Jak Compet może pomóc w zakresie zarządzania szkodowością?

Przede wszystkim dysponujemy infolinią czynną 24/7 i mamy fantastyczne narzędzie informatyczne, jakim jest nasz autorski system ServiceFlow. Dzięki kompilacji tych dwóch elementów, ale też tego, że nasza sieć jest zbudowana na systemie franczyzowym i zarządzamy tymi warsztatami, wiemy co się w tych warsztatach dzieje i mamy bieżącą kontrolę nad tym. Klientowi możemy pomóc zarządzić czasem napraw, co jest bardzo istotne zwłaszcza w przypadku wypożyczalni samochodowych. Zarządzamy także wartością napraw, czyli my, jako centrala, w momencie, kiedy przychodzi do nas zgłoszenie szkody, jesteśmy w stanie pokierować od A-Z całym procesem. Dla użytkownika zorganizujemy samochód zastępczy z assistance lub OC, następnie pokierujemy do najbliższego serwisu, a na koniec dopilnujemy całego procesu naprawy, w tym również kosztów.

TS: Od czego zacząć zarządzanie szkodowością w firmie?

Zarządzanie szkodowością powinniśmy zacząć przede wszystkim od wyboru odpowiedniej marki. Bardzo często nie zwraca się na to uwagi, natomiast ten wybór ma ogromne znaczenie w związku z dostępnością części do napraw blacharsko-lakierniczych, kosztami tych części oraz tym, w jaki sposób te samochody się psują. Kolejnym elementem jest wybór odpowiedniej polisy i tutaj jest ogromne spectrum do wyboru. Umowy generalne dla firm mają dużo różnych kruczków i zapisów, dlatego polecam skorzystanie z usług sprawdzonych brokerów, którzy pomagają w odpowiednim wynegocjowaniu tychże umów. Dalej jak już mamy wybraną flotę, wybrane polisy to wtedy powinniśmy przystąpić do współpracy, najlepiej z siecią warsztatową, która jest w tym wyspecjalizowana. 
ZOBACZ RÓWNIEŻ

Proponowane artykuły