Znajdź serwis
Bezpłatna infolinia
22 506 61 50
Facebook
mandat za jazdę na zimowych oponach latem

Czy możemy dostać mandat za jazdę na zimowych oponach latem?

Udostępnij znajomym

Pogoda za oknem jest coraz piękniejsza, a temperatury z dnia na dzień wyższe. W związku z tym, jeśli jeszcze nie zmieniliśmy opon, należy to jak najszybciej zrobić. Jakie różnice charakteryzują oba rodzaje ogumienia? Czy mamy również prawny obowiązek przeprowadzić taką wymianę? Podpowiadamy!

Różnice między oponami letnimi a zimowymi

Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę, że wybór odpowiednich opon jest niezwykle istotny dla zachowania pełnego bezpieczeństwa i komfortu jazdy na drodze. Zarówno opony letnie, jak i zimowe mają inną charakterystykę. Każdy rodzaj projektowany jest z myślą o działaniu w różnych temperaturach i odmiennych warunkach, co wpływa m.in. na ich budowę, skład mieszanki gumowej oraz wzór bieżnika. Jakie różnice charakteryzują obydwa rodzaje opon?

Opony letnie

Opony letnie są wykonane z twardszej gumy w porównaniu z zimowymi odpowiednikami. Mieszanka i skład są zoptymalizowane do pracy w wyższych temperaturach, a za poziom graniczny dla opon letnich przyjmuje się zwykle wartość 7°C. Dzięki temu zachowują swoją sztywność i zapewniają odpowiednią przyczepność na suchych oraz mokrych nawierzchniach.

Opony letnie oferują najlepszą wydajność w ciepłych miesiącach, zapewniając lepszą i przewidywalną kontrolę nad pojazdem, krótszą drogę hamowania i precyzyjniejsze prowadzenie. Należy przy tym mieć na uwadze, że w niskich temperaturach (poniżej wspomnianych 7°C) mieszanka gumowa staje się jeszcze bardziej sztywna i twarda. Ma to negatywny wpływ na faktyczną przyczepność opon, co w konsekwencji może prowadzić do występowania niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Oprócz mieszanki gumowej różnice znajdziemy również w bieżniku. Modele letnie mają zdecydowanie łagodniejszy wzór z mniejszą ilością głębokich rowków i lameli. Bieżnik ma za zadanie maksymalizować powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co poprawia przyczepność i stabilność podczas szybkiej jazdy. Z kolei odpowiednio zaprojektowane rowki w bieżniku zapewniają efektywnie odprowadzanie wody, zmniejszając tym samym ryzyko tzw. aquaplaningu.

Opony zimowe

Opony zimowe w porównaniu z letnimi są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, która pozostaje elastyczna w niższych temperaturach (poniżej 7°C). Pozwala to oponie lepiej przylegać do nawierzchni, co zwiększa przyczepność na zimowej i mokrej drodze.

Oprócz odmiennego składu mieszanki przystosowanej do niskich temperatur opony zimowe mają dużo bardziej agresywny bieżnik. Głębsze rowki i większa ilość lameli, które są specjalnymi nacięciami w bieżniku, poprawiają przyczepność poprzez „wgryzanie się” w zalegający zimą śnieg i lód. Ponadto rowki są zaprojektowane w taki sposób, aby lepiej odprowadzać błoto pośniegowe oraz wodę, co zmniejsza ryzyko poślizgu.

Opony zimowe oferują zdecydowanie lepszą trakcję, stabilność i kontrolę nad pojazdem w warunkach zimowych. Oprócz tego zapewniają krótszą drogę hamowania na śniegu i lodzie oraz lepszą stabilność na mokrych nawierzchniach w niskich temperaturach. Jednak w ciepłych warunkach ich miękka mieszanka zużywa się dużo szybciej, co może prowadzić do gorszej precyzji prowadzenia oraz dłuższej drogi hamowania.

Opony całoroczne – czy mogą skutecznie zastąpić tradycyjne ogumienie sezonowe?

Oprócz wyżej opisanych opon przystosowanych do konkretnych warunków – letnich i zimowych, na rynku występuje jeszcze ogumienie wielosezonowe, znane również jako opony całoroczne. Stanowią one swoisty kompromis i są zaprojektowane w taki sposób, aby zapewniać wystarczającą wydajność zarówno w ciepłych, jak i chłodnych warunkach.

Mieszanka zastosowana w ogumieniu wielosezonowym jest bardziej elastyczna niż w oponach letnich, co pozwala na zachowanie przyczepności w niskich temperaturach, ale jednocześnie jest twardsza niż w modelach zimowych, co zapobiega nadmiernemu zużyciu w cieplejszych miesiącach. Jeśli chodzi o wzór bieżnika, to jest on kombinacją cech obu typów opon. Głębsze rowki i lamelki pomagają w trakcji na śniegu, z kolei szersze bloki bieżnika polepszają przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.

Choć opony wielosezonowe oferują dużą wygodę, eliminując potrzebę sezonowej wymiany ogumienia, to jednak w ekstremalnych warunkach zimowych lub letnich mogą nie dorównywać wydajności tradycyjnych opon. Właśnie dlatego „wielosezonówki” są dobrym wyborem dla kierowców operujących w regionach o łagodniejszym klimacie, gdzie warunki pogodowe nie są skrajne.

Jazda na oponach zimowych latem – czy grozi nam za to mandat?

Wielu kierowców, którzy z jakiegoś powodu nie zmieniają opon zimowych na letnie, zastanawia się, czy mogą dostać mandat? W Polsce jazda na zimowym ogumieniu w okresie letnim nie jest zabroniona i nie grozi za nią żadna kara. Prawo nie nakłada obowiązku sezonowej wymiany opon ani nie definiuje czasu, w którym muszą być używane ich konkretne rodzaje.

Mimo braku obostrzeń i zapisów w kodeksie drogowym nakazujących wymianę opon, jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa oraz ekonomicznych.

W jakich okolicznościach można otrzymać mandat dotyczący opon?

Brak regulacji prawnych dotyczących okresowej wymiany opon nie oznacza, że w Polsce nie można otrzymać mandatu za inne nieprawidłowości dotyczące ogumienia pojazdu. Kierowcy mogą zostać ukarani za:

  • głębokość bieżnika poniżej 1,6 mm;
  • uszkodzenia w postaci pęknięć, wybrzuszeń, braku fragmentów gumy;
  • stosowanie trwałych elementów przeciwpoślizgowych (kolce);
  • używanie łańcuchów na nieośnieżonej drodze;
  • różnice względem bieżnika na kołach jednej osi;
  • opony wystające poza obrys auta.

Podsumowanie

Dobór odpowiednich opon jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Każdy rodzaj ogumienia charakteryzuje się innym składem mieszanki gumowej, wzorem bieżnika i przeznaczeniem do określonych warunków pogodowych. Opony letnie są zoptymalizowane do działania w wyższych temperaturach, zimowe w niskich (poniżej 7°C), z kolei ogumienie wielosezonowe stanowi dobry kompromis między nimi.

Należy pamiętać, że w Polsce, choć nie grozi nam mandat za jazdę na zimowych oponach latem, to nie jest to zalecane ze względu na bezpieczeństwo i trwałości opon. Dostosowanie ogumienia do warunków jest najlepszym sposobem na zapewnienie optymalnej wydajności i odpowiedniej przyczepności na drodze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Proponowane artykuły

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.