Znajdź serwis
Bezpłatna infolinia
22 506 61 50
Facebook

Jestem sprawcą wypadku/kolizji - co dalej?

Udostępnij znajomym

Wystarczy chwila nieuwagi, nieszczęśliwy zbieg okoliczności albo po prostu pech i możemy stać się sprawcą kolizji bądź wypadku. Co dalej zrobić? Jak się zachować? Jak zadbać o własne interesy i osoby poszkodowanej? Na te pytania odpowiedź zna Małgorzata Mulak – dyrektor zarządzający sieci Compet, która w wywiadzie z Tomaszem Słodkim przybliża temat likwidacji szkód z polisy AC, a także w sytuacji, gdy takiej polisy nie posiadamy. Zapraszamy do lektury.

T.S.: Co zrobić po wypadku w sytuacji, kiedy to ja jestem sprawcą wypadku lub kolizji drogowej?

M.M.: Przede wszystkim, jeżeli dojdzie do jakiegokolwiek zdarzenia na drodze, to zacznij od zabezpieczenia miejsca zdarzenia i sprawdzenia, czy nikomu nic się nie stało i czy nie trzeba wezwać pomocy. Jak już jesteś pewien, że nikt z uczestników zdarzenia nie ucierpiał, to trzeba zadbać o własne interesy, o interesy osoby trzeciej, a także o samochody.

Jeżeli więc nie masz żadnych wątpliwości, że to Ty jesteś sprawcą wypadku, to powinieneś spisać oświadczenie sprawcy wypadku i dążyć do tego, aby spisać oświadczenie z osobą trzecią.

Natomiast jeżeli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości, dotyczące tego, kto jest sprawcą wypadku, to należy wezwać policję.

W przypadku gdy to Ty jesteś sprawcą wypadku, to w twoim interesie leży, aby ta policja nie była wezwana, bo możesz jeszcze dodatkowo dostać mandat.

Więc jeżeli przyznajesz się, że to Ty zawiniłeś, to warto wziąć pełną odpowiedzialność. Później już wszystko zależy od tego, czy Twój samochód nadaje się dalej do jazdy, czy się nie nadaje. Tutaj pojawia się kolejny temat.

T.S.: Co w przypadku gdy nie mam wykupionego assistance i polisy AC?

M.M.: To jest bardzo istotne, bo w takiej sytuacji jesteś trochę w kropce. Natomiast tutaj wychodzimy (Compet), naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Nie tylko jesteśmy w stanie pomóc w przypadku, jeżeli szkoda występuje z OC czy też masz polisę autocasco, ale również w takich wypadkach, gdy takiego zabezpieczenia assistansowego nie masz.

Dzwoniąc do nas, uzyskasz odpowiednią ofertę wsparcia w zakresie holowania i samochodu zastępczego. Pokierujemy Cię również do odpowiedniego warsztatu, który pomoże Ci na tyle, abyś mógł zminimalizować swoją szkodę.

Warto, abyś porozmawiał również z osobą poszkodowaną, aby i ona mogła trafić do naszego serwisu, wówczas i ona w najmniejszym stopniu będzie zmuszona angażować się w proces likwidacji szkody.

T.S.: Co w przypadku wariantu, w którym mamy polisę AC i zgłosimy szkodę do towarzystwa ubezpieczeniowego?

M.M.: Jeżeli już zgłosiłeś szkodę, to powinieneś otrzymać odpowiednie instrukcje i numer szkody. Z tym numerem udajesz się dalej i zgłaszasz szkodę do odpowiedniego warsztatu. Tutaj uwaga!

Towarzystwa Ubezpieczeniowe bardzo często sugerują i rekomendują warsztaty ze swojej listy serwisów, z którymi mają podpisaną umowę o współpracę. Warto jednak, abyś się zastanowił czy chcesz z usług takiego warsztatu rekomendowanego korzystać, czy chciałbyś jednak mieć sam wpływ na to, gdzie będzie Twój samochód naprawiany.

Zastanów się nad tym, czy to Ty masz być Klientem warsztatu, czy Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma być Klientem warsztatu. Oczywiście bardzo często na listach Towarzystw Ubezpieczeniowych są bardzo dobre serwisy, które swoją pracę wykonują sumiennie. Natomiast myślę, że to Ty powinieneś mieć decydujący wpływ na to, co dzieje się z Twoim samochodem.

T.S.: Czy będę musiał za coś płacić? Czy Towarzystwo Ubezpieczeniowe może odmówić mi wypłaty odszkodowania?

M.M.: Jeżeli posiadasz AC, to wszystko zależy jaki wariant tej polisy posiadasz. Tutaj jeszcze tak naprawdę powinniśmy cofnąć się do momentu wyboru polisy, ponieważ w momencie, kiedy zakupujesz taką polisę, to Ty decydujesz, w jaki sposób w przypadku ewentualnego zdarzenia będzie naprawiany Twój samochód.

Wariantów mamy bardzo wiele. Jeżeli zdecydujesz się na szerszy wariant, to wtedy możesz naprawiać swój samochód na częściach oryginalnych, w serwisie posiadającym motoryzację danej marki i tutaj tak naprawdę wiele Cię nie ogranicza.

W prostszych, tańszych wariantach często wybieranych przez Klientów, Ci Klienci nie zwracają uwagi na to, że tam są różnego rodzaju potrącenia, amortyzacje. Nie rzadko trzeba dopłacić do części lepszej jakości, droższych. I wtedy takie koszty mogą na pewno się pojawić.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zgłaszając się do serwisów Compet, my zapoznając się z warunkami Twojej polisy OC, podpowiemy Ci, co należy zrobić w danej sytuacji i jak pokierować daną sprawą albo właściwie my pokierujemy na podstawie upoważnienia Twoją sprawą tak, aby Twój samochód był, jak najlepiej naprawiony i żeby był bezpieczny.

T.S.: Co w przypadku, jeśli Towarzystwo Ubezpieczeniowe stwierdzi, że jest szkoda całkowita? Na jakiej podstawie i kiedy mogą to zrobić?

M.M.: Rozróżniamy w branży tak naprawdę dwa rodzaje szkody całkowitej – technologiczną całkowitą i szkodę całkowitą ekonomiczną.

Ekonomiczna pojawia się, wtedy kiedy w przypadku zdarzeń z polisy OC sprawcy wypadku szkoda przekroczy 100% wartości Twojego pojazdu na dzień zdarzenia, a w przypadku AC jest to wysokość 70%.

Czyli np. rozmawiamy teraz o AC, Twój samochód obecnie jest wyceniony na kwotę 100 tys. zł przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe, ale wartość naprawy jest wyceniona na 71 tys. zł, w związku z czym Towarzystwo ma w takim wypadku prawo określić, że jest to szkoda całkowita.

Tutaj natomiast uwaga, bo jeżeli wartość naprawy oscyluje w bliskości 100 lub 70% wartości Twojego pojazdu to bardzo często warto zawalczyć, aby samochód naprawić, ponieważ w droższych samochodach są droższe części i bardzo często nie dochodzimy do tej granicy szkody technologicznej.

Szkoda technologiczna całkowita jest wtedy, kiedy ze względów właśnie technologicznych i technicznych Twojego samochodu nie da się przywrócić do stanu sprzed wypadku. Bardzo często jest tak, w tej chwili coraz częściej, że właśnie przy tych droższych samochodach tak naprawdę już nieduże uszkodzenia mogą spowodować, że wartość naprawy określona przez Towarzystwo przekroczy granicę.

T.S.: Co powinienem zapamiętać najważniejszego z tej lekcji?

M.M.: Z tej lekcji powinieneś zapamiętać przede wszystkim, że warto zadzwonić do Compet. Możemy Ci pomóc, a także w odpowiedni sposób poinstruować, w jaki powinieneś zgłosić szkodę. Robimy to, żebyś nie stracił i żeby Twoje auto było dobrze naprawione. Warto, abyś w momencie wykupywania polisy zastanowił się jaki wariant tej polisy wybrać.

Czasami warto dopłacić do droższej polisy po to, by mieć święty spokój i samochód naprawiony na częściach oryginalnych. Tak, żebyś nie musiał się martwić, że będziesz do czegokolwiek dopłacić.

Warto pamiętać o tym, żeby zaopatrzyć się w odpowiedni assistance, czyli żebyś miał samochód zastępczy i mobilność zachowaną na cały rok i okres naprawy.

Dodatkowo będziesz miał zapewnione holowanie, jeżeli to będzie potrzebne. Natomiast zawsze i w każdej sytuacji pamiętaj o tym, że pierwszy telefon, nawet przed zgłoszeniem do Towarzystwa Ubezpieczeniowego możesz wykonać do nas, a dalej my już zrobimy wszystko za Ciebie.

T.S.: Czy będę musiał za waszą pomoc zapłacić?

M.M.: Nie, nic nie będziesz musiał za to zapłacić. Wręcz przeciwnie, po prostu nie dopłacisz do niczego. Obsługa Compet jest bezpłatna.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Proponowane artykuły

Znajdź najbliższy serwis blacharsko - lakierniczy:
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.