Znajdź serwis
Bezpłatna infolinia
22 506 61 50
Facebook

Jazda „na suwak” oraz „korytarz życia” obowiązkowe? Szykują się duże zmiany!

Udostępnij znajomym
Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany prawa o ruchu drogowym. Jazda „na suwak” oraz tworzenie „korytarzy życia” mogą teraz stać się obowiązkowe. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku.

Celem zmian ma być stworzenie jasnych zasad postępowania w dwóch kluczowych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach. Jakich? Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Korytarz życia - włącz myślenie!

Nie rzadko wśród kierowców panuje przekonanie, że dla służb ratunkowych przeznaczony jest pas awaryjny. Jak to wygląda w rzeczywistości? To tam najczęściej zatrzymują się pojazdy, które uległy awarii lub zostały unieruchomione z innych przyczyn.

Dotychczas korytarz życia uznawany był za dobry zwyczaj, jednak po zaakceptowaniu ustawy zmieni się w obowiązek. Jak go utworzyć?

Na drogach 2-pasmowych kierowcy będą musieli zjechać do boku, zostawiając środek służbom ratunkowym. W sytuacji, gdy tych pasów będzie więcej, korytarz życia ma być tworzony pomiędzy skrajnym lewym pasem i sąsiadującym z nim środkowym.

Nie zapominajmy, że często brak takiej przestrzeni uniemożliwiał skuteczny dojazd na miejsce zdarzenia a w efekcie brak możliwości udzielenia pomocy, gdy o życiu poszkodowanych mogły decydować sekundy.

Drogowy „zamek błyskawiczny”

Czym jest tzw. jazda „na suwak”? Metoda ta polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczaniu pojedynczego pojazdu z kończącego się pasa, tak by samochody poruszały się naprzemiennie. W przypadku gdy droga jest szersza, proces staje się bardziej skomplikowany. Najpierw ma włączyć się pojazd z prawego skrajnego pasa, potem lewego, a następnie jedzie ten ze środkowego i tak na okrągło.

Aktualnie w Polsce takie rozwiązanie jest zalecane, lecz nie obowiązkowe. Skutkuje to tym, że spora część kierowców nie decyduje się, na przepuszczenie pojazdów poruszających się sąsiednim pasem co w efekcie powoduje tamowanie ruchu i powiększanie się korków.

Czas zmian

Zapowiedziane zmiany według projektu mają wejść w życie już 1 października, dlatego warto już teraz zacząć ćwiczyć stosowanie obu zachowań na drogach. 
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.