Jazda „na suwak” oraz „korytarz życia” obowiązkowe? Szykują się duże zmiany!
Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany prawa o ruchu drogowym. Jazda „na suwak” oraz tworzenie „korytarzy życia” mogą teraz stać się obowiązkowe. Projekt ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku.
Celem zmian ma być stworzenie jasnych zasad postępowania w dwóch kluczowych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach. Jakich? Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.
Korytarz życia - włącz myślenie!
Nie rzadko wśród kierowców panuje przekonanie, że dla służb ratunkowych przeznaczony jest pas awaryjny. Jak to wygląda w rzeczywistości? To tam najczęściej zatrzymują się pojazdy, które uległy awarii lub zostały unieruchomione z innych przyczyn.
Dotychczas korytarz życia uznawany był za dobry zwyczaj, jednak po zaakceptowaniu ustawy zmieni się w obowiązek. Jak go utworzyć?
Na drogach 2-pasmowych kierowcy będą musieli zjechać do boku, zostawiając środek służbom ratunkowym. W sytuacji, gdy tych pasów będzie więcej, korytarz życia ma być tworzony pomiędzy skrajnym lewym pasem i sąsiadującym z nim środkowym.
Nie zapominajmy, że często brak takiej przestrzeni uniemożliwiał skuteczny dojazd na miejsce zdarzenia a w efekcie brak możliwości udzielenia pomocy, gdy o życiu poszkodowanych mogły decydować sekundy.
Drogowy „zamek błyskawiczny”
Czym jest tzw. jazda „na suwak”? Metoda ta polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczaniu pojedynczego pojazdu z kończącego się pasa, tak by samochody poruszały się naprzemiennie. W przypadku gdy droga jest szersza, proces staje się bardziej skomplikowany. Najpierw ma włączyć się pojazd z prawego skrajnego pasa, potem lewego, a następnie jedzie ten ze środkowego i tak na okrągło.
Aktualnie w Polsce takie rozwiązanie jest zalecane, lecz nie obowiązkowe. Skutkuje to tym, że spora część kierowców nie decyduje się, na przepuszczenie pojazdów poruszających się sąsiednim pasem co w efekcie powoduje tamowanie ruchu i powiększanie się korków.
Czas zmian
Zapowiedziane zmiany według projektu mają wejść w życie już 1 października, dlatego warto już teraz zacząć ćwiczyć stosowanie obu zachowań na drogach.
Celem zmian ma być stworzenie jasnych zasad postępowania w dwóch kluczowych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach. Jakich? Gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.
Korytarz życia - włącz myślenie!
Nie rzadko wśród kierowców panuje przekonanie, że dla służb ratunkowych przeznaczony jest pas awaryjny. Jak to wygląda w rzeczywistości? To tam najczęściej zatrzymują się pojazdy, które uległy awarii lub zostały unieruchomione z innych przyczyn.
Dotychczas korytarz życia uznawany był za dobry zwyczaj, jednak po zaakceptowaniu ustawy zmieni się w obowiązek. Jak go utworzyć?
Na drogach 2-pasmowych kierowcy będą musieli zjechać do boku, zostawiając środek służbom ratunkowym. W sytuacji, gdy tych pasów będzie więcej, korytarz życia ma być tworzony pomiędzy skrajnym lewym pasem i sąsiadującym z nim środkowym.
Nie zapominajmy, że często brak takiej przestrzeni uniemożliwiał skuteczny dojazd na miejsce zdarzenia a w efekcie brak możliwości udzielenia pomocy, gdy o życiu poszkodowanych mogły decydować sekundy.
Drogowy „zamek błyskawiczny”
Czym jest tzw. jazda „na suwak”? Metoda ta polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczaniu pojedynczego pojazdu z kończącego się pasa, tak by samochody poruszały się naprzemiennie. W przypadku gdy droga jest szersza, proces staje się bardziej skomplikowany. Najpierw ma włączyć się pojazd z prawego skrajnego pasa, potem lewego, a następnie jedzie ten ze środkowego i tak na okrągło.
Aktualnie w Polsce takie rozwiązanie jest zalecane, lecz nie obowiązkowe. Skutkuje to tym, że spora część kierowców nie decyduje się, na przepuszczenie pojazdów poruszających się sąsiednim pasem co w efekcie powoduje tamowanie ruchu i powiększanie się korków.
Czas zmian
Zapowiedziane zmiany według projektu mają wejść w życie już 1 października, dlatego warto już teraz zacząć ćwiczyć stosowanie obu zachowań na drogach.