„Chodzi o życie” - pierwszeństwo dla pieszych i trzy inne postulaty
Dane za pierwsze półrocze 2019 roku wskazują, że choć w stosunku do 2018 roku liczba wypadków na polskich drogach spada, to aż o 12 procent wzrosła liczba ofiar śmiertelnych. Stale rośnie także liczba osób, które straciły życie na przejściach dla pieszych. Zabici piesi stanowili ponad 28 procent wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce.
Ruchy Miejskie i organizacje społeczne postanowiły przeciwdziałać takiej sytuacji i w tym celu zawiązały koalicję pod hasłem #ChodzioŻycie. W jej ramach aktywiści nie tylko zwracają uwagę na alarmujące statystyki, ale też postulują zmianę przepisów Kodeksu Drogowego w zakresie pierwszeństwa na pasach. Program obejmuje cztery postulaty:
1) Pierwszeństwo dla pieszych. Aktywiści chcą zmiany, aby pierwszeństwo, tak jak w państwach zachodniej Europy, miał pieszy zamierzający wejść na przejście, a nie jak obecnie – tylko znajdujący się na przejściu.
2) Podwyższenie mandatów. Ruchy miejskie chcą stałej waloryzacji mandatów i powiązania stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń.
3) Obniżenie limitów prędkości. Projekt zakłada wprowadzenie ograniczenia do 50 km/godz. w obszarze zabudowanym przez całą dobę. Obecnie między 23:00 a 5:00 limit wynosi 60 km/h.
4) Skuteczna egzekucja przepisów. Aktywiści wnioskują o zwiększenie liczby fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości oraz o odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.
Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polce liczba ofiar wynosi aż 74 osoby! Co jest tego powodem? Winna jest przede wszystkim nadmierna prędkość oraz korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu.
Ruchy Miejskie i organizacje społeczne postanowiły przeciwdziałać takiej sytuacji i w tym celu zawiązały koalicję pod hasłem #ChodzioŻycie. W jej ramach aktywiści nie tylko zwracają uwagę na alarmujące statystyki, ale też postulują zmianę przepisów Kodeksu Drogowego w zakresie pierwszeństwa na pasach. Program obejmuje cztery postulaty:
1) Pierwszeństwo dla pieszych. Aktywiści chcą zmiany, aby pierwszeństwo, tak jak w państwach zachodniej Europy, miał pieszy zamierzający wejść na przejście, a nie jak obecnie – tylko znajdujący się na przejściu.
2) Podwyższenie mandatów. Ruchy miejskie chcą stałej waloryzacji mandatów i powiązania stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń.
3) Obniżenie limitów prędkości. Projekt zakłada wprowadzenie ograniczenia do 50 km/godz. w obszarze zabudowanym przez całą dobę. Obecnie między 23:00 a 5:00 limit wynosi 60 km/h.
4) Skuteczna egzekucja przepisów. Aktywiści wnioskują o zwiększenie liczby fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości oraz o odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.
Polskie drogi są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polce liczba ofiar wynosi aż 74 osoby! Co jest tego powodem? Winna jest przede wszystkim nadmierna prędkość oraz korzystanie z telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdu.